theotherbusinessman business canvas

Wat het business canvas model jou oplevert als ondernemer

Je zit vol ideeën, plannen en dromen, maar je merkt dat het lastig is om alles in je hoofd te houden of om aan anderen uit te leggen waar je nu precies mee bezig bent. Zeker als je wilt starten met een bedrijf of een nieuw concept, is het fijn als je alles overzichtelijk op papier kunt zetten. Je wilt weten wat je nodig hebt, wie je gaat helpen en hoe je daar geld mee verdient. Het business canvas model is een handig hulpmiddel dat je helpt om de kern van je idee scherp te krijgen. Het maakt niet uit of je net begint of al een tijdje bezig bent, dit model geeft je houvast. Je zet alles wat belangrijk is overzichtelijk bij elkaar op één pagina, zodat je meteen ziet waar je staat en waar je nog over na moet denken. En dat geeft niet alleen rust in je hoofd, het zorgt er ook voor dat je sneller tot actie komt.

Waarom een goed overzicht jou tijd en energie bespaart

Als je een nieuw plan bedenkt, komt er veel op je af. Er zijn allerlei onderdelen die aandacht vragen, van je product of dienst tot je doelgroep, verdienmodel en samenwerkingen. Het is heel makkelijk om hierin te verdrinken, zeker als je nog geen duidelijk overzicht hebt. Zonder structuur werk je vaak op gevoel, en dat is niet altijd handig als je keuzes moet maken. Het business canvas model zorgt ervoor dat je al deze losse onderdelen samenbrengt. Je schrijft kort en krachtig op wat je wilt doen, voor wie je het doet en hoe je het gaat uitvoeren. Daardoor merk je snel waar de gaten zitten in je verhaal. Je ziet bijvoorbeeld of je verdienmodel wel past bij je doelgroep, of dat je nog geen duidelijk idee hebt van je belangrijkste kosten. Door dit overzicht win je tijd, want je hoeft niet telkens opnieuw te bedenken wat de volgende stap is. Je kijkt gewoon op je canvas en weet waar je aan toe bent.

Hoe je klant centraal staat in je plan

Een van de grootste valkuilen bij het starten van een onderneming is dat je vertrekt vanuit je eigen product of dienst. Je bent enthousiast, je ziet het al helemaal voor je en je wilt meteen aan de slag. Maar vaak vergeet je dan wie er uiteindelijk gebruik gaat maken van jouw aanbod. Het business canvas model draait dit om. Je begint bij de klant en gaat je verdiepen in zijn of haar wensen, behoeften en problemen. Door hierover na te denken, wordt jouw idee veel sterker. Je stelt jezelf vragen zoals: Wat zoekt mijn klant? Welke frustratie kan ik oplossen? En wat maakt mijn aanbod aantrekkelijk? Dit zorgt ervoor dat je je beter kunt verplaatsen in de persoon voor wie je het doet. En dat heeft een groot voordeel: je product sluit straks beter aan bij wat de klant écht nodig heeft. Daardoor vergroot je de kans op succes, simpelweg omdat je vanaf het begin met de klant meedenkt.

Wat het model je leert over geld verdienen en geld uitgeven

Bij ondernemen draait het natuurlijk ook om geld. Je hebt misschien al een idee over wat je wilt vragen voor je dienst of product, maar weet je ook wat het gaat kosten om dit te leveren? En hoe groot is de kans dat mensen bereid zijn dat bedrag te betalen? Het business canvas model helpt je om hier op een toegankelijke manier over na te denken. Je kijkt naar je inkomstenbronnen, dus hoe je geld binnenhaalt, maar ook naar je kostenstructuur. Wat heb je nodig om te starten? Heb je personeel nodig, apparatuur of een kantoorruimte? Door dit op een rij te zetten, krijg je meer grip op je financiën. Je hoeft echt geen financieel expert te zijn om dit te kunnen invullen. Het gaat erom dat je inzicht krijgt in de grote lijnen. Dat helpt je om slimme keuzes te maken, zoals het zoeken van een investeerder of het beperken van onnodige uitgaven in de beginfase.

Waarom het model je helpt om niet af te dwalen

Als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent, is het makkelijk om je focus te verliezen. Misschien heb je ineens een nieuw idee dat je aandacht trekt, of wil je een extra dienst toevoegen terwijl je basis nog niet staat. Het business canvas model helpt je om steeds terug te gaan naar de kern van je plan. Wat was ook alweer je doel? Voor wie doe je het? En wat levert het op? Door dit model als leidraad te gebruiken, hou je je plan zuiver. Je weet wat belangrijk is en kunt makkelijker beslissen wat je nu wel of niet moet oppakken. Dat geeft richting aan je keuzes en voorkomt dat je verzandt in randzaken. Het zorgt ervoor dat je steeds opnieuw de juiste stappen zet, ook als je onderweg moet bijsturen. En dat is prettig, want ondernemen is nooit helemaal voorspelbaar. Met een goed plan blijf jij de regie houden.

Hoe je anderen makkelijk betrekt bij jouw idee

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Ondernemen wordt vaak leuker en makkelijker als je anderen betrekt bij jouw idee. Denk aan een business partner, investeerder, adviseur of zelfs een vriend die met je meedenkt. Maar dan moet je jouw plan wel goed kunnen uitleggen. Het business canvas model maakt dat eenvoudig. Je kunt iemand in een paar minuten laten zien waar je aan werkt. Omdat het zo overzichtelijk is, begrijpt de ander snel wat jouw bedoeling is. Dat helpt om samen keuzes te maken, feedback te vragen of mensen te overtuigen om met jou in zee te gaan. Het is ook een fijne manier om nieuwe inzichten te krijgen, want door jouw idee uit te leggen, ontdek je vaak zelf ook wat nog niet helemaal klopt of wat beter kan. Op die manier wordt het model niet alleen een hulpmiddel voor jezelf, maar ook een handig instrument om met anderen te groeien.

Scroll naar boven